Biblia
przekłady biblijne wyszukiwarka publiczne zakładki opisy przekładów
system Stronga
Interlinia Konkordancja
komentarze
1Kor Pierwszy List do Koryntian
opracowania apologetyka książki
Lista polecanych E.B. Kościół Pielgrzym D.H. Psychologia i kościół D.H. Inwazja okultyzmu D.H. Zwiedzione chrześcijaństwo
Apologetyka Biblijna
o autorze o platformie kontakt

Apologetyka Biblijna to projekt, który rozpocząłem w 2022 roku. Już od samego początku miała to być szeroka platforma, zbudowana na wzór najpopularniejszych centrów biblijnych dostępnych na zachodzie – tylko że po polsku. Trzy podstawowe filary tego przedsięwzięcia to:

  1. zaplecze techniczne przeznaczone do badań nad Biblią,
  2. autorski projekt publikacji komentarzy do ksiąg biblijnych,
  3. popularyzacja wartościowych materiałów biblijnych (w tym zagranicznych).

Platforma opiera się o dwa podstawowe moduły. Pierwszy to Biblia online, który udostępnia szereg przekładów biblijnych, w tym przede wszystkim polskojęzycznych. Drugi moduł to system Stronga. Udostępnia on tekst Uwspółcześnionej Biblii Gdańskiej ksiąg Nowego Przymierza w systemie Stronga. System pozwala na powiązanie greckich słów z odpowiednim kodem oraz wyświetlenie ich definicji słownikowej. Dodatkowymi narzędziami są tabele wystąpień greckich słów w tekście Uwspółcześnionej Biblii Gdańskiej oraz konkordancja wyrazów greckich.

Najprostszą, najbezpieczniejszą a równocześnie wcale nie mniej wartościową formą poznawania Słowa Bożego jest egzegeza ekspozycyjna. Chodzi o to, by intepretować księgi biblijne jako całość, robiąc to werset po wersecie i nie wychodząc poza wątek tematyczny opisany przez autora księgi. Jest to przeciwieństwo egzegezy tematycznej, gdzie wybiera się zagadnienie, a następnie szuka się fragmentów w Biblii mówiących na dany temat. W ten sposób istnieje ryzyko połączenia lub zestawienia miejsc z Pisma Świętego, które wcale do siebie nie pasują lub popełnić błędy wynikające z pominięcia lub niezrozumienia kontekstu danego fragmentu.

Tworzenie komentarzy jest elementem mojego indywidualnego poznawania Słowa Bożego. Przy ich pisaniu bazuję w głównej mierze na historyczno-krytycznej (historyczno-gramatycznej) metodzie interpretacji tekstu. W szczególności koncentruje się na nauce apostolskiej i poznawaniu listów napisanych przez bezpośrednich uczniów Jezusa. 1 List do Koryntian to jeden z trzech głównych filarów nauczania apostoła Pawła. Zajmuje się w nim praktycznym funkcjonowaniem w ramach zgromadzenia wierzących w Jezusa Chrystusa. Jest to jedno z zagadnień, które interesuje mnie w sposób szczególny. Wszelkie uwagi i merytoryczne komentarze do mojej pracy są bardzo mile widziane.

Jak wspomniałem, opisując moje nawrócenie, jednym z kluczowych materiałów biblijnych, które dały mi do myślenia, była seria wykładów zatytułowana Powrót do biblijnego chrześcijaństwa, nagrana przez apologetę Dave’a Hunta. Nagrania te były dla mnie na tyle ważne, że spisałem je wówczas w formie tekstowej. W ten sposób na dysku mojego komputera przeleżały ponad 10 lat, aż w końcu pojawiły się na stronie w formie artykułów. Były to pierwsze opracowania, które udostępniłem w ramach platformy i równocześnie jeden z pierwszych pomysłów na jej prowadzenie.

W ramach moich skromnych możliwości tłumaczę artykuły takich autorów jak Dave Hunt i M.A. McMahon (The Berean Call), Lee Brainard (Soothkeep) oraz wydawnictwa Lighthouse Trails Publishing, prowadzonego przez Davida i Deborę Dombrowskich.

Jeżeli jesteś osobą wierzącą, bratem lub siostrą w Chrystusie i chcesz pomóc przy tłumaczeniu wartościowych tekstów to zapraszam do kontaktu i współpracy. Jeżeli znasz warte uwagi teksty napisane po polsku lub sam tworzysz materiały egzegetyczne lub apologetyczne, które chciałbyś opublikować tutaj, również proszę o kontakt.

Ustalenie kanonu powinno stanowić punkt wyjścia dla jakichkolwiek rozważań. Wierzę, że księgi wchodzące w skład kanonu nie tylko stanowią Słowo Boże, ale również są jedynym (a nie jedynie najwyższym) autorytetem zdolnym orzekać w tematach biblijnych. Jak podaje w encyklopedii staropolskiej historyk Zygmunt Gloger, greckie słowo kanon oznaczało pierwotnie języczek (lingula) na wierzchu szali (trutina). Słowo to wskazuje, czy przedmiot ważony równa się danej wadze. Oznacza także pręt mierniczy, węgielnicę i w ogóle stałą miarę wszystkiego.

Niniejszy serwis za kanon biblijny uznaje w części pism hebrajskich tzw. Biblię Hebrajską. Popularnym określeniem zbioru tych ksiąg jest Tanach, co jest akronimem złożonym z początkowych liter określeń tradycyjnego żydowskiego podziału Biblii na Torę (Prawo), Newiim (Proroków) i Ketuwim (Pisma). Takie określenie nie występuje bezpośrednio w tekście. Można jednak wykazać, że w czasach Pana Jezusa posługiwano podobnym podziałem, ma ono zatem swoje uzasadnienie. Za autorytatywną formę Biblii Hebrajskiej uznaje się tzw. Tekst Masorecki, który składa się z 24 ksiąg. Zawartość Biblii Hebrajskiej jest zbieżna do protestanckiego kanonu pism hebrajskich, który z kolei dzieli ten sam tekst na 39 ksiąg i ustala jego odmienny porządek. Ze względu na fakt, że większość przekładów biblijnych na języki narodowe nie jest oparte na pierwotnym porządku Biblii Hebrajskiej, dlatego w ramach niniejszego serwisu korzysta się z kanonu protestanckiego, który jest z nim zbieżny co do treści, choć nie jest niestety zbieżny co do porządku. Księgi napisane po hebrajsku dotyczą Przymierza Boga z Izraelem.

W przypadku pism greckich sprawa wygląda inaczej. Nie istnieje „hebrajski kanon” tej części Biblii, która została spisana już po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Pisma greckie Biblii składają się z 27 ksiąg i dotyczą przymierza w Chrystusie. Daje to w sumie 66 ksiąg tworzący zbiór jakim jest Biblia, który to zbiór też jest uznawany w ramach plaftormy za kanon stanowiący Słowo Boże.

Chrześcijańska apologetyka zajmuje się zagadnieniami związanymi z obroną podstaw wiary w Boga. Greckie słowo apologia oznacza „obronę” lub „mowę obrończą”, a apologeci są tymi, którzy przedstawiają uzasadnienia wobec stawianych pytań oraz zarzutów ze strony czy to sceptyków, czy osób innych religii lub niewierzących. Pytania o sens życia, istnienie Boga czy powód występowania cierpienia i śmierci na świecie to przykłady zagadnień, którymi zajmuje się klasyczna apologetyka chrześcijańska. Zdarza się, że zarówno pytania jak i odpowiedzi w tak rozumianej apologetyce nie są bezpośrednio oparte na Słowie Bożym. Nierzadko rozważania te mocno wykraczają poza Biblię, schodząc tym samym na pozycje filozoficzne i teologiczne.

Nazwa Apologetyka Biblijna w przytoczonym powyżej kontekście nie jest przypadkowa. Apologetyka uprawiana przez mnie w ramach platformy ma mieć charakter biblijny – i żaden inny. Ma się opierać wyłącznie na fundamencie Pisma Świętego i nie może poza niego wykraczać. Ma bazować na egzegezie Słowa Bożego, a nie innych pomysłach poznawania Boga. Nie każde zagadnienie poruszone jest w Biblii i nie każde pytanie warte jest udzielenia biblijnej odpowiedzi. Uważam, że wszystkie kwestie, które rzeczywiście potrzebne są do pobożnego życia, zostały zawarte przez Boga w Jego Słowie.

Apologetyka Biblijna to platforma dedykowana przede wszystkim dla osób wierzących, nawróconych, napełnionych Duchem Świętym. Ma ona dokładnie omawiać zagadnienia poruszone na kartach Słowa Bożego dedykując je tym, którzy są ludźmi wiary i wobec tego chcą poznawać Pismo Święte w sposób dokładny. Pismo poucza nas, że „Bez wiary nie można podobać się Bogu, bo ten, kto przychodzi do Boga, musi wierzyć, że on jest i że nagradza tych, którzy go szukają” (Hbr.11,6).

Apologetyka Biblijna jest również inicjatywą bezdenominacyjną i nie promuje żadnych religijnych organizacji, denominacji, ani też nurtów teologicznych. W rzeczywistości uważam, że wprowadzanie teologicznych pojęć do opisu zagadnień zawartych w Biblii jest zaciemnianiem obrazu i w ostatecznym rozrachunku powoduje szkody. Wyrażając jednak krótko moje wyobrażenie bezdominacyjności, podążam za myśleniem restoracjonistyczny (nie jestem autorem tego pojęcia), czyli przekonaniem o konieczności powrotu do pierwotnego, biblijnego chrześcijaństwa z I wieku, czyli czasów Pana Jezusa i Jego uczniów.

Uważam, że Biblia w swoim pierwotnym brzmieniu w ogóle nie posługuje się religijnymi pojęciami, które w wyniku historii zostały ukute i spopularyzowane. Tak zwane pojęcia eklezjalne, słowa religijne i nurty teologiczne w rzeczywistości nie pojawiają się w Słowie Bożym. Odczytywanie i poznawanie Pisma w jego oryginalnym znaczeniu jest moim zdaniem elementem powrotu do biblijnych korzeni, ponieważ nie przyjmuje pojęć stworzonych w ramach tradycji wiernych.

Życie na sposób pierwszych uczniów ma również oczywiście ogromne znaczenie praktyczne. Bardzo trudno jest dzisiaj znaleźć miejsce, gdzie osoby wierzące w Jezusa Chrystusa gromadzą się bez dodatków w postaci tradycji różnych kościołów, zborów czy synagog, do których uczęszczają. Jednak według mnie, nie ma żadnego realnego powodu, dlaczego uczniowie Pana Jezusa Chrystusa nie mogą funkcjonować dzisiaj w dokładnie taki sam sposób jak nasi bracia i siostry w wierze 2000 lat temu. Poznawanie Pisma Świętego pod kątem praktycznego uczniostwa jest kolejnym szczególnie interesującym mnie zagadnieniem.

W dzisiejszych czasach coraz trudniej jest ludziom zachować koncentrację i skupienie. Rozwój Internetu spowodował głębokie zmiany w funkcjonowaniu na człowieka. Wszelkie informacje, czy to prawdziwe, użyteczne, czy też fałszywe i szkodliwe, dostępne są bardzo szybko, dosłownie paroma kliknięciami myszy. Zdolność zapamiętywania informacji pogarsza się, ponieważ nie jest z tego powodu konieczna, rośnie z kolei wartość umiejętnego przetwarzania i oceny dostępnych informacji. Czy to dobrze czy źle to osobna sprawa. Co ważne, dotyczy to również wszelkich materiałów biblijnych.

W ramach Apologetyki Biblijnej postanowiłem, wbrew postępującym trendom, dostarczać materiały rozbudowane, kompleksowe i takie, które wymagają od człowieka zaangażowania i krytycznego myślenia. Tekst pisany sam w sobie wymaga od człowieka skupienia. Nie można równocześnie czytać rozbudowanego tekstu ze zrozumieniem i słuchać radia lub prowadzić rozmowy. To się wyklucza. W sieci dostępna jest obfitość nauczań biblijnych w postaci nagrań oraz filmów. Taka forma ma oczywiście zalety oraz swoje miejsce, jednak ramach osobistych obserwacji i doświadczeń doszedłem do wniosku, że w polskim Internecie przede wszystkim brakuje wartościowych materiałów egzegetycznych, pisanych oraz drukowanych. Celem niniejszej platformy na tym polu jest udostępnianie większej liczby rzetelnych i merytorycznych tekstów. Jeżeli życzą sobie Państwo zapoznać się z również ze mną jako autorem, zapraszam do strony, gdzie opisałem w jakich okolicznościach uwierzyłem w Pana Jezusa.

Życzę pokoju z Bogiem oraz użytku z platformy

Kamil Chmielowski

Zapraszam do kontaktu na adres email:

O głębokości bogactwa zarówno mądrości, jak i poznania Boga! Jak niezbadane są jego wyroki i niedocieczone jego drogi!

Rz.11,33

Apologetyka Biblijna 2022-2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone

rejestracjao autorzeo plaftormiekontaktprawa autorskiemapa platformypolityka prywatności